Ojazdené auto a ojazdené pneumatiky

person Autor: Gabriel Nagy list Kategória: Blog Dátum: favorite Návštevy: 333

Kúpa auta, či už je to nové zo salónu alebo ojazdené z bazáru či jeho majiteľa je často významným okamžikom pre kupujúceho. Na auto nepozeráme ako na ďalšiu vec do domácnosti ale ako na zariadenie, ktoré nás reprezentuje a bude nás voziť dlho. A práve kvôli tomuto vzrušeniu, zabúdame na kontrolu niektorých súčasti auta. Jednou z nich sú aj pneumatiky. A nie je to lacná záležitosť, hlavne ak sú na aute rozmery väčšie ako 18“ alebo majú špecifikáciu, ktorá nie je veľmi bežná.

Pred uzavretím zmluvy preto položte predávajúcemu zopár otázok, z ktorých si viete vydedukovať v akom stave môžu byť pneumatiky:

„Menili ste pneumatiky sezónne ?“

„Bola niektorá pneumatika opravovaná ?“

„V akom servise ste menili pneumatiky?“

Otázok by sa našlo aj viac, ale najprv je aj tak dôležitá vizuálna prehliadka. Nezabúdajte, že každý chce za svoje staré auto dostať čo najviac peňazí, preto ak je taká možnosť, bude sa snažiť šetriť kde sa dá. 

ojazdené pneumatiky

V prvom rade si skontrolujte rozmer pneumatík podľa veľkého Technického preukazu. Každé auto má väčšinou viac rozmerov – jeden hlavný, zapísaný na zadnej strane TP, vpravo hore. A alternatívne zapísané na zadnej strane TP, vpravo dole. To isté platí pre disky. Ak Vám predávajúci dal na auto najmenší rozmer, ktorý je v TP nič s tým neurobíte, ale aspoň si budete istý, že Vás pri kontrole nebudú policajti, kvôli nesprávnemu rozmeru pneumatík, pokutovať.

Pneumatiky na aute nemusia byť všetky rovnaké, ale každá náprava musí mať totožné pneumatiky. Určite by nemali byť v kombinácii letné-zimné, ale v rovnakej letné-letné alebo zimné-zimné. 

Skontrolujte aj prítomnosť náhradného kolesa. Nie každé auto ho má v povinnej výbave, ani nemusí byť súčasťou predávaného auta, ale ak tam má byť, môže to byť dôvod na zníženie ceny.

Pozrite si DOT na pneumatikách. Na auto síce mohla byť namontovaná aj staršia pneumatika ako je samotné auto, ale viac ako 1-2 roky by to nemalo byť. Ak je pneumatika o viac staršia ako auto, dá sa predpokladať, že už bola používaná na inom aute.

Ani kúpa auta v autobazári nezaručuje, že na aute sú dobré pneumatiky. Áno, predajcovia môžu predať len autá spôsobilé na prevádzku na komunikácii, ale to znamená, že hĺbka dezénu letnej pneumatiky by nemala byť menšia ako 1,6mm. Ak na pneumatike nie je viditeľné žiadne poškodenie, je z pohľadu zákona v poriadku.

Nové STK na aute je síce dobré znamenie pre kupujúceho a má na 2 roky pokoj, ale opäť to neznamená, že pneumatiky vydržia tie dva roky. A tiež nie je isté, že kupujete auto s tými pneumatikami, ktoré na ňom boli pri prejazde kontrolou STK.

Po kontrole rozmerov v TP si skontrolujte hĺbku dezénu na pneumatikách.

Kontrola pneumatiky je jednoduchá a viete ju vykonať rôznymi spôsobmi:

1. Indikátory opotrebenia – po celom obvode sú v drážkach výstupky, ktoré majú výšku 1,6mm. Ak ja povrch pneumatiky zarovno s výstupkom, znamená to, že je pneumatika nevhodná na jazdu. Niektorý výrobcovia, už na pneumatiky dávajú viac rôznych indikátorov, ktoré ukazujú hranicu opotrebenia už na 4mm.

2. Merač dezénu – za pár drobných si zoženiete rôzne typy meračov dezénu. Použite ho na meranie na rôznych miestach , v tej istej drážke, po obvode pneumatiky. 

3. eurové mince – vyskúšajte 1€ a 2€ mincu. Obe majú dva rôzne farebné kruhy. Pri 1€ minci má vonkajší okruh zlatú farbu a má hrúbku cca 3mm. Pri 2€ minci sú to 4mm a vonkajší okruh je strieborný. Vložte mincu do drážky a pozrite sa na ňu z boku. Ak pri 1€ minci vidíte na časti čo je v drážke aj zlatú farbu, pneumatika má menej ako 3mm hlbokú drážku. 

dezén pneumatiky a minca euro

Skontrolujte pneumatiky vizuálne aj hmatom

Popozerajte si pneumatiky pozorne. Ak máte možnosť zdvihnúť auto na zdviháku alebo ho dať na dieru, môžete pneumatiky skontrolovať aj z vnútornej strany. 

Prejdite po obvode pneumatík dlaňami a kontrolujte či cítite nejaké nepravidelnosti, rovné plochy. Takto zistíte či nie je pneumatika napr. prebrzdená. 

Podľa opotrebenia môžete zistiť aj to či sa jazdilo na prehustených alebo podhustených pneumatikách. Ak áno tak auto môže mať aj iný technický problém ako nevhodné pneumatiky.

opotrebenie a hustenie pneumatiky

Choďte na kontrolnú jazdu

Pri jazde si všímajte správanie auta. Rozbiehajte sa pomaly a dávajte pozor či sa auto rozbieha plynulo alebo máte pocit prešmykovania. Pri rovnej jazde držte volant na oboch stranách len jemne a sledujte či auto neťahá do niektorej strany. To isté si všímajte pri brzdení. Ak jazdíte v daždi prechádzajte cez väčšie kaluže aby ste zistili či auto nemá sklon ku aquaplaningu. Ak máte pocit, že Vás už pri malom množstve vody vynáša z cesty, alebo auto nedrží smer, odporúčame pneumatiky vymeniť ešte pred kúpou.

TPMS snímače alebo kontrola tlaku

Zistite si či má auto v diskoch snímače TPMS alebo je tlak kontrolovaný len cez ABS. V tom druhom prípade v kolesách nie sú snímače a aj údržba kolies Vás takto vyjde lacnejšie. Ale ak tam snímače sú získate presný prehľad o výške tlaku v každej pneumatike zvlášť. 

Pred kúpou skontrolujte či auto má snímače a ak áno či ukazujú tlak každého kolesa na displeji-prístrojovom panely auta. Výmena snímača Vás môže vyjsť od 30-80€ podľa toho aký snímač si kúpite a v akom servise.

snímač tlaku TPMS

Ak si nie ste istý stavom pneumatík ani po kontrole, navštívte svoj pneuservis alebo poraďte s odborníkom na pneumatiky, kde Vám určite zodpovedne poradia a skontrolujú pneumatiky.

Týmto článkom nechceme nijako znižovať úroveň predaja ojazdených vozidiel či už v autobazároch alebo od predchádzajúceho majiteľa. Treba si však uvedomiť, že pneumatiky sú tou súčasťou vozidla, ktoré nás spojuje s povrchom. Ak sú práve pneumatiky v nevhodnom stave a vydáte sa s nimi na cestu bez toho aby Vás na to upozornili, alebo ste si to sami všimli, môže Vás to stáť oveľa viac ako je výmena pneumatík za nové.